i-SAFE – strażnik przejścia dla pieszych

 

logo

I-SAFE jest wspomagającym systemem ostrzegawczym umieszczanym zazwyczaj na przejściach dla pieszych.  Wymusza na poruszających się pieszo uczestnikach ruchu zwrócenie uwagi na drogę nim wkroczą na jezdnię. Jest szczególnie potrzebny w miejscach uczęszczanych przez dzieci i osoby z wadami wzroku.

W miejscu gdzie chodnik łączy się z przejściem dla pieszych, po obu strona tego drugiego stawiane są należące do systemu słupki. Są wykonane ze stali nierdzewnej, pozbawione elementów ruchomych i możliwych do ułamania części. Tworzą wytrzymałą, zaprojektowaną na dekady użytkowania obudowę całego systemu. Posiadają wmontowane w konstrukcję powierzchnie odblaskowe, dzięki czemu są widoczne również w nocy.

Wewnątrz znajdują się fotokomórki obserwujące przejście dla pieszych oraz linię pomiędzy słupkami. Po wykryciu ruchu zostaje odtworzony komunikat dźwiękowy – nagranie ludzkiego głosu ostrzegające przed niebezpieczeństwem lub przypominające o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Nagłośnienie znajduje się w dolnej części słupków I-SAFE i jest wmontowane w ich strukturę.

Całość jest autonomiczna energetycznie dzięki zainstalowanemu na wyższym ze słupków panelowi słonecznemu.

System może zostać zintegrowany z sygnalizacją świetlną, ale również działać od niej niezależnie na przejściach pozbawionych świateł.

By dzieci wracające ze szkoły uważały na przejściu dla pieszych potrzeba bardzo niewiele, a  system ostrzegawczy I-SAFE został zaprojektowany jako możliwie najprostszy. Jesteśmy gotowi zainstalować go na każdym skrzyżowaniu i nagrać ostrzeżenia stosowne do miejsca.

illustracja-leditech2-01

i-SAFE 

SPECYFIKACJA
Słupek Wymiary: 130  * 130 * 800 mm
Materiał: Stal nierdzewna
Obudowa Wymiary: 130  x 100  * 400 mm
Materiał obudowy: Stal nierdzewna

i-SAFE z autonomicznym zasilaniem

SPECYFIKACJA
Słupek Wymiary: 130  * 130  * 800 mm
Słupek z panelem Wymiary: 130 * 130  * 3000  mm
Materiał: Stal nierdzewna
Obudowa Wymiary: 130 x 100 x 400 mm
Materiał obudowy: Stal nierdzewna

i-SAFE działa tylko w stosunku do pieszych.

1

subcon3_02Statystyki policyjne są przygnębiające i nie pozostawiają wątpliwości. Najwięcej wypadków komunikacyjnych z udziałem pieszych zdarza się właśnie na przeznaczonych dla nich przejściach. Tam też jest najwięcej ofiar śmiertelnych i rannych. W latach 2013-2014 ponad 50% poszkodowanych pieszych została potrącona właśnie na przejściach. Co rok ginie ponad 200 osób, a obrażenia odnosi nawet 3000 ! Dane za lata 2015-2016 prawdopodobnie będą równie niepokojące.

Bardzo często winni są sami piesi. Zamyśleni, w pośpiechu, wpatrzeni w swoje smartfony, ze słuchawkami na uszach, zapominają o rozglądaniu się czy choćby zerknięciu jakiego koloru światło na sygnalizatorze  Innym z kolei, z  przyczyn zdrowotnych trudno zauważyć w porę zagrożenie. Instalowane na nielicznych skrzyżowaniach sygnały dźwiękowe są łatwe do zignorowania w miejskim zgiełku.

Dlatego właśnie potrzebujemy I-SAFE – taniego i nieuciążliwego dla uczestników ruchu systemu ostrzegającego, który przypomni nam wszystkim, że powinniśmy uważać, przestrzegać przepisów i w ten sposób unikać zagrożenia.

Krótkie ostrzeżenie rozlegające się w przypadku wejścia na niebezpieczną jezdnię może uratować życie. Także twoje.

Pieszy nieśpiesznym krokiem zbliża się do przejścia na pieszych. Wpatruje się w ekran smartfona, nie zwraca uwagi na drogę. Przecież tu mało kto jeździ. Nagle rozlega się ostrzeżenie. Pieszy zatrzymuje się zdezorientowany i rozgląda. Tuż przed nim przejeżdża samochód. Światło dla pieszych faktycznie było czerwone. Gdy zmienia się na zielone, nasz zajęty telefonem piechur wkracza na jezdnię. Słyszy przyjazną prośbę o zachowanie ostrożności na drodze. Bardzo możliwe, że pamięta radę na kolejnych mijanych tego dnia przejściach dla pieszych.

Tak właśnie zadziałał I-SAFE być może zapobiegając gwałtownemu hamowaniu ze strony kierowcy lub nawet potrąceniu pieszego. Fotokomórka zarejestrowała ruch w czasie gdy nikt nie powinien przechodzić przez przejście (czerwone światło) i system zareagował wysyłając donośne ostrzeżenie dźwiękowe.

Druga próba przekroczenia jezdni została wykonana już przy zielonym świetle, bramka I-SAFE zareagowała jedynie przypomnieniem o konieczności skierowania uwagi na drogę. Nagranie było cichsze i mniej natarczywe – stosownie do zagrożenia.

Gdyby system nie był zintegrowany ze światłami drogowymi, w dalszym ciągu mógłby pełnić funkcję ostrzegawczą i z pomocą odpowiedniego nagrania przypominać pieszym o konieczności zachowania czujności. Ewentualnie ponaglać ich do opuszczenia przejścia gdy przebywają na nim zbyt długo.

I-SAFE jest systemem całkowicie zautomatyzowanym, niezależnym energetycznie i przystosowanym do wieloletniego działania.

Bramki strzegące przejść dla pieszych powstały przede wszystkim z myślą o dzieciach. Najmłodsi uczestnicy ruchu drogowego są często najmniej świadomi zagrożenia, a jednocześnie łatwo się rozpraszają i mimo przestróg opiekunów, śmiało wkraczają na drogi.

By je powstrzymać od spowodowania dla siebie zagrożenia wystarczyłoby zdecydowane ostrzeżenie osoby dorosłej. Gdy tej nie ma na miejscu, może ją zastąpić nagranie odczytane przez I-SAFE. Automat wyposażony w fotokomórkę jest zawsze czujny i z łatwością przywołuje dzieci do porządku. Z ostrzeżeń korzystają jednak również dorośli.

 

Osoby niewidome, mające kłopoty ze wzrokiem lub znajdujące się pod wpływem leków znacznie łatwiej wychwytują sygnał dźwiękowy niż świetlny. Stosowane na niektórych przejściach dla pieszych sygnalizatory mogą niestety wtapiać się w dźwiękowe tło na ruchliwej drodze, a podniesienie ich głośności szybko irytuje uczestników ruchu. I-SAFE może ostrzegać osoby o słabym wzroku w sposób nieuciążliwy i nie pozostawiający wątpliwości co do celu ostrzeżenia. W pobliżu przedsiębiorstw zatrudniających osoby słabo widzące i ośrodków leczenia wzroku I-SAFE jest równie potrzebny co przed szkołami.

 

Coraz bardziej aktualne w Polsce doświadczenia z innych krajów wskazują wreszcie na trzecią grupę uczestników ruchu, którym dźwiękowe ostrzeżenie może uratować życie. Są to dorośli, zdrowi i w pełni sprawni ludzie, którzy są zbyt zajęci, zapatrzeni na np. niesione urządzenie elektroniczne by zwracać uwagę na drogę. Nie mogą jednak zignorować donośnego głosu powstrzymującego ich przed wkroczeniem na jezdnię podczas gdy jest czerwone światło.

 

Mimo iż I-SAFE zaprojektowano z myślą przede wszystkim o uczniach szkół podstawowych, bardzo szybko okazało się, że system równie skutecznie ostrzega osoby dorosłe, które nie mogą lub nawet nie próbują dostrzec sygnałów świetlnych jak i osoby ociemniałe.

W cenę zakupu systemu I-SAFE wliczamy jego instalację na wskazanym przejściu dla pieszych. Przeprowadzają ją doświadczeni pracownicy zapoznani ze produktem i jego działaniem.

Oddana do użytku bramka I-SAFE ma prawidłowo ustawione fotokomórki; opcjonalnie, sprawny, fabrycznie nowy panel słoneczny oraz wgrane odpowiednie ostrzeżenia. Te ostatnie można zmienić korzystając z zamkniętego w stalowej skrzynce panelu. Na co dzień jest on zabezpieczony przed otwarciem, użyciem bądź uszkodzeniem i nie wymaga obsługi.

Doświadczenia z runku południowokoreańskiego gdzie produkt został wprowadzony wcześniej wskazują, że cały system nie wymaga konserwacji. W razie potrzeby świadczymy jednak również usługi serwisowania I-SAFE.